Az előzetes telefonos egyeztetés során mindössze 2 db hitelről beszéltünk, azonban amikor eljött a személyes találkozó ideje, fény derült több kisebb hitelre is: személyi kölcsön, áruvásárlási hitel, hitelkártyák. Így az általam végzett kalkulációról kiderült, hogy cseppet sem állja meg a helyét, így több órányi fejtörés következett a megfelelő megoldás megtalálása érdekében. (Egyáltalán a 6-7 különböző hitel megértése, nyomon követése sem volt egyszerű, hiszen még az ügyfél sem volt biztos a részletekben.)
Az előzetesen egyeztetett nagyjából 110-120 ezer forintos törlesztő részlet helyett kiderült, hogy valójában közel 300 ezer forintot törlesztettek havi szinten, és akkor még nem beszéltünk a megélhetési költségeikről!
Miután megtaláltuk a megfelelő hitelkonstrukciót, el kellett hitetni az ügyféllel, hogy nem csalás, nem ámítás, valóban 150-160 ezer forintot fogunk tudni megspórolni havi szinten, és így valóban csak 110-120 ezer forint lesz a havi törlesztésük. Ez ugyanis még neki is elképzelhetetlen volt.
Ez a spórolás hihetetlennek tűnhet, de ha az ember felelőtlenül vesz fel több, kisebb hitelt, (ami sajnos tapasztalataink alapján egyáltalán nem ritka jelenség) bizony könnyen többet fizethet, mintha egy, jól átgondolt, nagyobb összegű hitelt vesz fel. A hitelkiváltás lényege, hogy bár ugyanakkora összeg után kell törlesztő részletet fizetnünk, a fizetendő összeg mégis kevesebb, hiszen csak egyetlen bank felé fizetünk egyetlen törlesztőt, egyetlen kamatot (lényegesen kedvezőbbet).
Mikor végre elindíthattuk volna az értékbecslést, jött az újabb meglepetés: valóban családi házban lakott az ügyfél, azonban annak a tulajdoni lap szerint csak 50%-ban volt tulajdonosa. Ehhez a bank kért egy használati megosztás szerződést, mert a tulajdoni lapról nem derült ki, a lakás mely része kié, a tulajdoni viszonyok nem voltak hivatalosan tisztázottak.
Ezzel közel két hét ment el, mert természetesen a szomszédos lakó épp nyaralni ment, így a különböző meglepetések miatt már több mint két hét csúszásban voltunk (Viszonyításképpen: a lassabb ügyintézésű bankoknál is 4 hét körül van egy teljes hitelfelvétel üntézése.).
Ezek után végre kiment az értékbecslő, és kiderült, hogy a két lakás egy vízórára van rákötve. A szabályok szerint így nem minősíthető önállóan forgalomképesnek az ingatlan, hisz senki nem akar egy olyan ingatlant vásárolni, ami tulajdonképpen közös a szomszéddal. Itt jött a második nagy késedelmi tényező: a vízórák felszereléséért felelős vállalat egy hónapos határidővel vállalta a vízóra felszerelését. Sajnos az egy hónapot be is tartották. A tárgy hónap 27-én lett befizetve a vízóra felmérésének, megtervezésének, kivitelezésének a díja, és az azt követő hónap 24-én szerelték be a szerkezetet.
Mindezek után a hátralévő folyamatok már csak további két hetet vettek nagyjából igénybe, hogy eljusson az ügylet a hitelösszeg folyósításáig. Összesen nagyjából 3 hónapig tartott az ügylet. Mindebből 2 hónap azzal telt, hogy a „váratlan meglepetéseket” megoldjuk.
Az eset tanulságai:
Ha segítségért fordulunk egy hitelügyintézőhöz, ne akarjuk előtte titkolgatni a pénzügyeink részleteit (pl „kisebb” hitelek, amik szerintünk „nem lényegesek”), mert sokszor egy teljesen egyszerűnek látszó hitelügylet is elbukhat emiatt, és ez az ügyfélnek olykor sok pénzébe kerülhet (feleslegesen kifizetett értékbecslés, földhivatali díjak).
Ingatlanunkkal kapcsolatos adatoknál érdemes kiemelni, ha megosztott ingatlanban élünk. Továbbá fontos: bármilyen hitelügyletben is szerepeljen fedezetként az ingatlan, bármilyen kis összeg (akárcsak pár tízezer forint) is szerepeljen jelzálogként bejegyezve, olykor ez is nagy felforduláshoz vezethet, ami fölösleges időnkbe, és pénzünkbe kerül.
Mindezeket a felesleges, kellemetlen köröket elkerülhetjük, ha szakértő hitelügyintézőket kérdezünk a megoldásról, és nem mi magunk akarjuk egyedül megoldani a kérdést, mert sokszor a jóhiszeműség és az önállóság csak felforduláshoz vezet.
Gábor
Üzenjen Gábornak